La vie est belle

La vie est belle

måndag 4 januari 2016

Mitt år

Januari - Vi kom hem från en superbra resa i London där vi firat in tolvslaget vid Big Ben. Efter en vecka kom hans föräldrar till London och vi spenderade resten av tiden med dem. Vi hade det så himla bra på denna resan, verkligen ett fint minne! och jag fortsatte jobba på kommunen. Vid det här laget jobbade jag 75% samtidigt som jag pluggade.

Februari - Månaden vi förlovade oss! Vi hade även en superbra alla hjärtans dag veckan efter. Pierre hade verkligen ordnat en perfekt dag för oss två. Det började på morgonen med champagne. Sedan missade vi Stockholmtåget, så vi fikade på stationen i Uppsala. Vi körde en Sverige tour för att visa vår förlovning. Vi började i Uppsala, åkte till Glanshammar och körde sedan till Göteborg till morfar. Om jag inte hade jobbat hade vi kört till mormor i Skåne också, haha.

Mars - Spenderade tid i Glanshammar hos Pierres familj. Det var snöigt och vi satt och myste mest i deras underbara stora fåtölj (skojar inte!). Min födelsedag som börjades i Glanshammar med tårta och sång. Sedan körde vi till Uppsala där jag och mannen hade en egen dejtkväll. På vägen hem till vår lägenhet i Uppsala så möttes vi av snöstorm, men vi lyckades ta oss ut ändå. Sedan på helgen kom båda våra familjer över för att fira mig, så himla mysigt! Senare gjorde jag illa nacken och blev sängliggandes i en månad nästan. Hade obeskrivligt ont.

April - Jag och Pierre jobbade mycket. Vi var ute i Uppsala på sista april, såg forsränningen och gick på fest. Men ärligt talat är denna månaden annars ett stort blurr av stress. Jobb, jobb och lite plugg. Så om vi förtjänar allt vi fick sen? Oh ja!

Maj - Började jobba i loungen på Menzies. Samtidigt som jag jobbade på kommunen OCH Cargo Center. Hur orkade jag?! Träffade iallafall Keanu Reeves, Gustaf Skarsgård, Mikael Persbrandt, Peter Stormare och flera andra kändisar.

Juni - Både jag och Pierre jobbade hela tiden. Vi såg knappt varandra och allt var allmänt stressigt. Hela midsommarhelgen regnade bort, men vi jobbade så det gjorde inte så mycket. På kvällen på midsommarafton åkte vi över till mamma & pappa och myste.

Juli - Sa hejdå till Sofie som flyttade till Australien med middag på Tzatziki med mig, Sofie och Katja. Jag och Pierre flyttade ut från lägenheten och hem till mamma och pappa. Pierre jobbade nätter hela månaden och jag jobbade på dagarna, så slitsamt!

Augusti - Månaden vi flyttade utomlands! Ett av mina nyårslöften var att flytta utomlands och det kan jag definitivt bocka av. Den 25 augusti vinkade mina föräldrar och lillebror av oss på Arlanda med lite tårar i ögonen. Vi åkte ned hit utan att ha boende, väldigt jobbigt för mig som har sånt kontrollbehov! Vi fick lite panik där ett tag, men som ett under fick vi tag i en superfräsch lägenhet som en svensk (!!) kvinna hyrde ut. Vilken tur?!

September - Vi gick på cirkus och upptäckte Bordeaux. Låg även i parken och solade hela dagarna. Smakade alla sorters bakelser, croissanter och chokladsaker på vårt boulangerie och patisserie runt hörnet. Har aldrig riktigt tyckt om baguetter, men i Frankrike smakar de gudomligt, så man kan säga att det var denna månaden vi blev beroende av baguetter. För fransmännen här nere är det dock helt naturligt med vitt bröd varje dag. :-) Jag och Pierre firade ett år och gick ut och åt indiskt. Så fina sommarkvällar var det. Längtar tills det blir så varmt igen. Vi hade även vinkvällar med klasskamrater och födelsedagskvällar in i oktober.

Oktober - Denna månaden fick jag urinvägsinfektion som sedan blev en njurbäckeninflammation. Detta gjorde att jag fick köras med ambulans till sjukhuset och där röntgades jag, fick massor av antibiotika och tog massor av prover. Usch, det var så hemskt. Den största grejen var smärtan, men även att jag inte kunde förklara det på franska och att läkarna knappt pratade engelska var så frustrerande och läskigt. Men Pierre tog hand om mig och försökte kommunicera så gott han kunde med läkarna. Jag var helt slut efter det och var borta från skolan i två veckor. Sista dagarna i oktober hade vi bokat en resa till Paris som vi gjorde och den resan var jättemysig och lite spännande, bara för att jag är så himla klantig ibland... Kollade fel på biljetterna dit OCH hem, hur lyckas jag?? Så vi kom hem med nattbussen (som vi fick köpa nya biljetter till) fyra timmar innan mitt stora franskaprov, hehe...

November - Tentaplugg! Har klarat av 7 uppsatser (20 sidor var, ni kan ju räkna ut antal sidor på det, helt galet!), 5 stycken salstentor och 2 muntliga tentor. Jag kämpade på bra denna terminen och allt gick bra!

December - Mina allra första riktiga tentaveckor. Vi hade uppesittarkväll med en av våra tyska vänner Marten. Vi drack vin och hade det supertrevligt. Lite huvudvärk vaknade jag dock upp med och det blev faktiskt McDonald's frukost och skype med mamma och pappa. Lite annorlunda mot mina tidigare grötfrukostar hemma hos föräldrarna haha.Vi firade vår andra jul tillsammans. Denna gången helt själva vilket var lite annorlunda, men skönt. Vi gick på en jättefin mässa i kyrkan vid elva, då var det kören som började och WOW vilken röst "solosångaren" hade. Klockan två svirade vi hem. Åker till Paris för att fira in det nya året!


Jag och Pierre hade ALDRIG klarat av året utan mina föräldrar. De är guld värda. Hjälpte oss med lägenheten, vi fick låna bilen heeela tiden, de flyttstädade med oss och vi fick bo hos dem sista månaden. Det är ganska amazing att jag och Pierre tagit oss igenom detta året så bra - vi är bäst 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar